dinsdag 5 februari 2013

Laat geen vingers opsteken

Eén van mijn favoriete blogs om te volgen is dat van Frans Droog. Hij experimenteert er in zijn lessen lustig op los. En hij doet dat (voor zover ik kan beoordelen) op een gefundeerde manier. En hij deelt zijn ideeën ook nog eens overzichtelijk en helder.

Laatst blogde hij over een conclusie uit onderwijsonderzoek die aangaf dat je leerlingen beter geen vingers kan laten opsteken. Dat klinkt menigeen vreemd in de oren, omdat het een manier van werken is die veelvuldig in het onderwijs wordt toegepast. Mijn interesse was dus gewekt.

Hij (Frans Droog) vertelt van het Classroom Experiment van professor Dylan Wiliam die in een bepaalde periode zes 'simpele' ingrepen in zijn lesgeven heeft gedaan en daarmee de resultaten van zijn klas omhoog stuwde. Een van die ingrepen was 'verboden vingers op te steken'.

Maar als je geen vingers mag opsteken, hoe dan wel?
Je geeft beurten middels een systeem dat willekeurig leerlingen selecteert. Dat kan een doosje met naamkaartjes zijn, maar technologie is ook heel erg geschikt om willekeurig beurten toe te wijzen. In de blogpost van Frans worden verschillende mogelijkheden genoemd. Ik ga ze hier niet herhalen. Ik hoop dat dat de kans vergroot dat je zijn blogpost ook daadwerkelijk gaat lezen. :-)
Nog een keer de link.


(bron plaatje)

Meer lezen
Netwijs: Teach like a Champion
Blogcollectief Onderzoek Onderwijs
Flipping the Classroom, wat is dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten