maandag 11 maart 2013

Dyslexie font werkt (meestal) niet

Op dit blog staan twee berichtjes (één, twee en nu drie) over een speciaal lettertype dat er voor zou moeten zorgen dat dyslectische leerlingen makkelijker kunnen lezen. Die berichtjes zijn vrij populair. Er wordt blijkbaar vaak gezocht naar dit lettertype en velen komen dan bij mijn blog uit. Dat is altijd fijn, maar dan wil ik dat de informatie zo volledig mogelijk is.

Onder één van de blogpostjes die ik al eerder maakte, kreeg ik meteen al een reactie dat verwees naar onderzoek dat de werking van het lettertype kritisch ter discussie stelde.
Nu las ik vorige week een berichtje op het weblog Speciale Onderwijszorg en ICT over een aantal van deze lettertypes. Zij verwezen naar de site van Braams&Partners waar te lezen valt dat verschillende onderzoeken concluderen dat er bij de meeste mensen helemaal geen effect te zien is van het gebruik van speciale dyslexie lettertypes.
Het leek me daarom goed om ook op dit blog hier even melding van te maken omdat veel zoekverkeer via de zoektermen 'lettertype dyslexie' en 'dyslexie lettertype' bij mij terecht komen.

Voor sommige fonts moet je betalen alvorens ze te mogen gebruiken.
Mijn advies zou dan ook zijn er zeker niet voor te betalen voordat je onderzocht hebt of het lettertype voor jou of jouw leerling werkt.


(Bron plaatje)

Meer lezen
Leestempo (dyslectische) kinderen kan omhoog?
Dedicon: dyslexie en ICT
Gespot in Tijdschrift voor RT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten