dinsdag 2 april 2013

Gouden Apenstaart en Meester App

Vorige week blogde Margreet van den Berg op haar blog over ICT en onderwijs over de Gouden Apenstaart. Dat is een verkiezing voor de beste website en de beste app voor kinderen. Stemmen kan nog tot 14 april. Op 17 april wordt de uitslag bekend gemaakt. Leuk initiatief dat al een aantal jaar herhaald wordt. Sinds 1999 bestaat het initiatief en is een aantal keer door anderen georganiseerd. Nu zijn Mijn Kind Online, Mediawijzer.net en Digibewust de afzenders.

Naast dit initiatief kwam laatst in het nieuws dat er door het ministerie van OCW een soortgelijke wedstrijd is uitgeschreven: meester app. Een uitermate onnodig idee, vind ik. En daar ben ik niet de enige in. Marcel Kesselring postte op zijn blog het volgende stuk waar ik me erg in kan vinden.



Ik snap werkelijk niet welk doel deze wedstrijd dient. Er is genoeg aandacht voor apps. Er zijn ook genoeg apps beschikbaar en er zijn ideeën voor de toekomst genoeg. Waar het aan ontbreekt om deze technologie in het voordeel van het onderwijs in te zetten, heeft te maken met geld voor de hardware en expertise in de school.
Waar moeten de apparaten van betaald worden die voor de inzet van de winnende apps nou eenmaal wel nodig zijn? Dan blijft het stil bij het ministerie van OCW. Wat is dan het nut van deze wedstrijd?

De wedstrijd zou nog enig nut gehad hebben als in de criteria voor de apps duidelijk werd dat aan specifieke voorwaarden voldaan moet worden. Ik denk dat het onderwijs behoefte heeft aan apps die het niveau van losstaande-leuk-voor-erbij apps ontstijgen. Die periode hebben we met de opkomst van de pc gehad. Toen gingen allerlei leraren en andere hobbyisten programmaatjes zelf schrijven. Dat willen we toch niet meer...

De meerwaarde van apps gaat zich mijn inziens pas bewijzen als de makers (en laat dat programmeurs zijn..) ervoor zorgen dat:
1. ze op alle platformen aanwezig zijn. Niet alleen op de iPad, alsjeblieft... Het moet crossplatform werken.
2. ze met de apps data verzamelen die beschikbaar gesteld worden voor wetenschappelijk onderzoek. Onderwijsonderzoek is gebaat bij veel data over leerprestaties en leerlijnen. Ontsluit dat. OCW, Kennisnet, weet-ik-veel-wie; zorg dat dat geregeld wordt.
3. ze de verzamelde data voor de school (of zo je wilt de leerling) laten werken. Leerlingen kunnen theoretisch vaak veel sneller door leerstof heen als ze op de juiste momenten verder geholpen (kunnen) worden door de leraar. Apps moeten ook in staat zijn eigenhandig leerlingen verder te helpen door effectief feedback te geven en leerlingen verder te zetten in de leerlijn.

Het zou de organisatie van de wedstrijd gesierd hebben als ze 'voorbij de huidige horizon' gedacht hadden. Ze gaan nu alleen maar prijzen uitreiken aan apps die er toch wel komen en toch wel gevonden worden. Gemiste kans.
Voor wie wil inzenden, dat kan tot 14 juni. Op 26 juni wordt de uitslag bekend gemaakt.

Meer lezen
Mag een school zijn lvs uitbesteden?
Bezoek aan Klas voor de Toekomst
Slate Science heeft eerste app klaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten